Sinds de wereldwijde pandemie zijn er veel bedrijven die noodgedwongen hun business op het internet moesten doorzetten wegens de maatregelen van het RIVM. Veel grote bedrijven en kleine ondernemingen hebben het financieel moeilijk gekregen of zijn zelfs failliet verklaard, zeker de bedrijven die lokaal gevestigd zijn en afhankelijk zijn van fysieke handelingen.

Heel tragisch allemaal... Vooral omdat het niet te overzien was en je je als ondernemer er niet op kon voorbereiden. Nu neem ik aan als je dit leest en je een ondernemer bent, heb je vast sociale media profielen, zoals Facebook, LinkedIn of Instagram. Gebruik deze nuttig, nu is er geen betere tijd om je online aanwezigheid te showen. Maar onthoud 1 kernregel: "differentieer jouw business", als je boven de concurrentie uit wilt steken!

The Road 2 Digital Success

Nu heb ik 5 korte tips die ik met jou wil delen om boven jouw concurrentie uit te steken:

  1. Blijf visuele content plaatsen
  2. Een website bezitten
  3. Consistent zijn
  4. Aanwezigheid op Google en/of andere zoekmachines
  5. Houd je website up to date

1 ⌁ Blijf visuele content plaatsen

En dan hebben we het over toffe video's & mooie foto's met moderne visuele effecten. Er zijn een ton aan Instagram-filters, maak gebruik van ze! Vandaag de dag is door de vele keuze aan apps onze aandacht heel snel weggetrokken. Wil je interesse wekken met jouw post of product en een beeld achterlaten, doe dit dan zo visueel mogelijk. Bewegende beelden zoals GIFS en korte filmpjes zijn hierbij heel effectief! Probeer ook bijvoorbeeld nieuwe effecten en technologieën, zoals AR (Augmented Reality), VR (Virtual Reality) & 3D.


2 ⌁ Een website bezitten

Naast social media profielen kun je jouw digitale aanwezigheid op het internet drastisch vergroten door het bezitten van een website. Dit doordat je buiten de kaders van social media platformen heen je bedrijf op het internet kan weergeven, zonder restricties, helemaal in het model die jij wenst. En natuurlijk geeft het ook jouw business een zakelijke en professionelere verschijning. Wij geloven ook sterk dat een website méér kan betekenen dan een visitekaartje.


3 ⌁ Consistent zijn

Nu jij jouw website hebt ontwikkelt en jouw business visueler op het internet hebt weergegeven, is consistent blijven de kunst om te beoefenen voor opbouw van een vaste reeks bezoekers en/of potentiële klanten. Laat zien dat je aandacht geeft en werkt aan jouw craft door periodiek jouw website of webapplicatie bij te werken. De algemene online bezoeker houdt van het ervaren van recente activiteiten of actualiteiten en jouw website kan er positief of negatief op beoordeeld worden!


4 ⌁ Aanwezigheid op Google en/of andere zoekmachines

SEO kan je netwerk buitenom je community vergroten. Niet alleen mensen binnen je sociale cirkel krijgen te weten wat voor producten, services of diensten jouw business levert, maar iedereen die zoekt naar iets specifieks, vind jouw website zonder moeite op diverse zoekmachines. Goed geoptimaliseerde SEO zorgt er voornamelijk dus voor dat jou website bovenaan bijv. Google te vinden is.


5 ⌁ Houd je website up to date

Een website bouwen is 1, een website onderhouden is 2. Vaak genoeg kom ik zelf websites tegen die óf heel traag en verouderd zijn of links bezitten die niet meer werken. Dit meestal omdat er na de bouw geen aandacht besteed werd aan de gezondheid en toestand van de website of webapp. Technologieën vernieuwen zowat dagelijks, om zo bijvoorbeeld vloeiender te kunnen integreren met andere technologieën, voornamelijk om gebruikservaring te verbeteren, foutjes te herstellen of om hackers tegen te gaan. Dit is dus zeer belangrijk, houd dit in de gaten of huur een Web Developer in die jou niet alleen tijdens maar ook ná het bouwproces ondersteunt.