Sinds de wereldwijde pandemie zijn er veel bedrijven die noodgedwongen hun business op het internet moesten doorzetten wegens de maatregelen van het RIVM. Veel grote bedrijven en kleine ondernemingen hebben het financieel moeilijk gekregen of zijn zelfs failliet verklaard, zeker de bedrijven die lokaal gevestigd zijn en afhankelijk zijn van fysieke handelingen. 

Heel tragisch allemaal... Vooral omdat het niet te overzien was en je je als ondernemer er niet op kon voorbereiden. Nu neem ik aan als je dit nu leest en je een ondernemer bent, heb je vast (zakelijke) social media profielen, als Facebook & LinkedIn of Instagram. Gebruik deze nuttig, nu is er geen betere tijd om je online aanwezigheid te showen. Maar onthoud 1 kernregel: "differentieer je business", als je boven de concurrentie uit wilt steken!

The Road 2 Digital Success

Nu heb ik 5 korte tips die ik met jou wil delen om boven jouw concurrentie uit te steken:

  1. Blijf visuele content plaatsen

  2. Een website hebben

  3. Consistent zijn

  4. Aanwezig zijn op Google en/of andere zoekmachine

  5. Zorg dat jouw website up to date is

1 ⌁ Blijf visuele content plaatsen zoals toffe video's & mooie foto's met moderne visuele effecten. Er zijn een ton aan Instagram-filters, maak gebruik van ze! Vandaag de dag is door de vele keuze aan apps onze aandacht heel snel weggetrokken. Wil je interesse wekken met jouw post of product en een beeld achterlaten, doe dit dan zo visueel mogelijk. Bewegende beelden zoals GIFS en korte filmpjes zijn hierbij heel effectief! Probeer ook bijvoorbeeld nieuwe effecten en technologieën, zoals AR (Augmented Reality), VR (Virtual Reality) & 3D.

2 ⌁ Een website hebben (naast social media profielen) kan je aanwezigheid op het internet drastisch versterken. Dit doordat je buiten de kaders van social media platformen heen je bedrijf op het internet kan weergeven, zonder restricties, helemaal in het model die jij wenst. En natuurlijk geeft het ook jouw business een zakelijke en professionelere verschijning. Wij geloven ook sterk dat een website méér kan zijn dan een visitekaartje.

3 ⌁ Consistent zijn nu jij jouw website hebt en jouw business visueler op het internet hebt weergegeven. Consistent blijven is de kunst om te beoefenen voor opbouw van een vaste reeks bezoekers en/of potentiële klanten. Laat zien dat je aandacht geeft en werkt aan jouw craft door periodiek een update te tonen. De algemene online bezoeker houdt van het zien of ervaren van recente activiteiten of actualiteiten en je kan als bedrijf er positief of negatief op beoordeeld worden!

4 ⌁ Aanwezigheid op Google en/of andere zoekmachines kan je netwerk buiten je community vergroten. Niet alleen mensen binnen je sociale cirkel krijgen te weten wat voor producten, services of diensten jouw business levert, maar iedereen die zoekt naar iets specifieks, vind jouw website zonder moeite. Goed geoptimaliseerde SEO zorgt er voornamelijk dus voor dat jou website bovenaan Google te vinden is.

5 ⌁ Houd je website up to date. Een website bouwen is 1, een website onderhouden is 2. Vaak genoeg kom ik zelf websites tegen die óf heel traag en verouderd zijn of links bezitten die niet meer werken. Dit meestal omdat er na de bouw geen aandacht besteed werd aan de gezondheid en toestand aan de website. Technologieën vernieuwen zowat dagelijks, om zo bijvoorbeeld te kunnen integreren met andere technologieën, om gebruiksgemak te verbeteren, foutjes te herstellen of om hackers tegen te gaan. Dit is dus zeer belangrijk, houd dit in de gaten of huur een Web Developer in die jou niet alleen tijdens maar ook ná het bouwproces ondersteunt.